ID: 5264
Koud bloed nr 3 - dodelijke post
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Samenvatting
Journalistiek-literair tijdschrift over misdaad
Martin Enserink schreef voor Koud bloed over 'de grootste FBI-zaak ooit'. Hij volgde als redacteur van het toon-aangevende wetenschapsblad Science in Washington van zeer nabij het onderzoek naar de herkomst van de antraxbrieven. Ze maakten (dodelijke) slachtoffers en veroorzaakten een ware hysterie in de VS. Daarna werd het stil. Maar het onderzoek ging door. De politie wijst nu Bruce Ivins als de afzender aan, maar hoe geloofwaardig is dat nu de verdachte voor zijn arrestatie zelfmoord pleegde.
Koud bloed 3 bevat verder een artikel van Simon Vuyk over het verdriet van de achterblijvers na de moord op Maja Bradaric en Gerard Trentelman sprak met de ouders van Jeroen Dekkers, een van de slachtoffer in de 'Haagse metselmoorden'. Thrillerauteur Jacob Vis bepleit herziening van de zaak-Overzier: was de 'moord' niet gewoon een ongeluk? Waar komt die Kop van Jut toch vandaan? En hoe konden bekende criminelen er met de beleggingen in Turkse villa's vandoor gaan?
Recensie(s)
Ook dit derde nummer van het Nederlandse tijdschrift, gewijd aan true crime, bevat weer een grote diversiteit aan journalistieke en literaire bijdrages over misdaad en aanverwante zaken. De nadruk ligt hierbij op geruchtmakende en minder bekende misdaadzaken uit de recente (Nederlandse) geschiedenis. Zo komen onder meer aan de orde de gruwelijke moord op een Nijmeegse scholiere, de Haagse metselmoorden en de zaak Overzier (geschreven door thrillerauteur Jacob Vis). Ook een dubbele moord in Den Haag uit de negentiende eeuw en de herkomst van de uitdrukking 'de Kop van Jut' krijgen aandacht. Tot het meer literaire genre behoren verschillende 'moordgedichten', een voorpublicatie van Kees van Beijnum uit diens roman geinspireerd op de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn, en het ware verhaal achter het toneelstuk 'Broedbruiloft' van de Spaanse auteur Garcia Lorca. Vaste rubrieken als misdaad in de popmuziek, uitdrukkingen ontleend aan het misdaadmilieu of de geschiedenis van de Nederlandse misdaadfilms, maken ook dit derde nummer van Koud Bloed weer tot een gevarieerd en lezenswaardig geheel. Met foto's en tekeningen in zwart-wit.